Dnešný sedavý spôsob života výrazne prispieva k vzniku deformít chrbtice u nás všetkých. Ak

človek nemá ideálne držanie tela a ideálne nastavené pracovné prostredie, z dlhodobého

sedu môže prameniť viacero neduhov, ktoré sa odrážajú na našom zdraví. Statická poloha

akou je sed výrazne zaťažuje statické svaly, ktoré majú tendenciu sa preťažovať a skracovať.

Ak sú tieto svaly dlhodobo dennodenne preťažované, v tele sa vytvára svalová dysbalancia

a nesprávne stereotypy, z ktorých pramení množstvo problémov.

Počas akýchkoľvek bežných denných činností je nutné dodržiavať správne držanie

tela. Svoju chrbticu by sme mali šetriť, nepreťažovať ju, no zároveň musíme dbať na

to, aby mala silnú oporu a teda silný a pevný svalový korzet.

 

Ak sa chceme vyhnúť problémom s chrbticou je nutné:

Dodržiavať zásady správneho držania tela, správneho sedu. Ak trávite veľa času v sede, mali by ste pasívny sed

na stoličke obmieňať aktívnym sedom na fit lopte alebo na dynamickej podložke, ktorá je do kancelárie praktickejšia.

Taktiež je nutné posilovať svaly s tendenciou ochabovania a naťahovať svaly s tendenciou skracovania. 

Ak máte sedavé zamestnanie je vhodné:

-si počas pracovnej prestávky zacvičiť krátke cvičenie na posilnenie svalov

chrbtice a cvičenie na uvoľnenie a natiahnutie svalstva.

-Vždy, keď máte možnosť prejdite sa.

-Ideálne je postaviť sa minimálne raz za hodinu. Choďte si po pohár vody,

kolegom neposielajte emaily, ale zastavte sa pri nich osobne.

-Urobte si krátke dychové cvičenie, ruky priložte na brucho a dolné rebrá

a sledujte, ako sa pri nádychu brušná stena nafukuje smerom dopredu a do

strán. Dávajte pozor, aby ste nedýchali do hrudníka.

 

 

Voľný čas sa snažte tráviť aktívne, prirodzeným pohybom, najlepšie vo

vonkajšom prostredí na čerstvom vzduchu. Doprajte si prechádzky, ľahkú

turistiku, skúste nordick walking. Nie len pre dospelých ale aj pre deti je to

ideálna voľba. Nemusíte míňať peniaze na drahé športové výstroje, doprajte

deťom klasické preliezky, lozenie, behanie naboso, a výrazne prispejete k ich

fyzickému ale aj psychickému zdraviu.

 

Pri sedavom zamestnaní prípadne začínajúcich bolestiach chrbtice

odporúčame zaradiť zdravotné cvičenia do dennej rutiny. Ak sa objavujú bolesti

chrbtice, je nutné posilniť ochabnuté svalstvo, natiahnuť skrátené svalstvo

a vytvoriť správne stereotypy pohybov. Toto všetko vieme dosiahnuť 20 až 30

minútovým pravidelným cvičením. Ak sú problémy vystupňované, odporúčame

navštíviť odborníka.

 

Naše projekty

Naše motto

mudr rusnak 2

"Budúcnosť našej krajiny je v zdraví našich detí. Ak vďaka našej aktivite nebude musieť podstúpiť aspoň jedno dieťa operačný zákrok, tento projekt budeme považovať za úspešný."

doc. MUDr. Róbert Rusnák, PhD.
prednosta Neurochirurgickej kliniky ÚVN SNP Ružomberok, hlavný garant projektu a predseda OZ za zdravší život

Partneri

Ďakujeme naším partnerom, ktorí nám pomáhajú pomáhať.

Mondi SCP Ružomberok

contintental

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Národné športové centrum

lp promotion 2

Novartis Slovakia

Mesto Ružomberok

Mesto Martin

Staň sa partnerom

Staň sa aj ty partnerom OZ za zdravší život. Len spoločne dokážeme robiť veľké veci, ktoré zo sveta urobia najlepšie miesto pre zdravý život.

Ako sa stať partnerom Darujte 2 %

Sledujte nás

Zaregistrujte sa do nášho mailinglistu a budete vždy informovaný o dôležitých novinkách a projektoch OZ za zdravší život.

Stránka OZ za zdravší život využíva cookies na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti. Kliknutím nižšie odsúhlasíte používanie tejto technológie na celom webe.