Nácvik sedu a správne nastavenie pracovného prostredia by malo byť neodmysliteľnou súčasťou každého človeka, ktorý má sedavé zamestnanie ale aj detí a dospievajúcich, ktorý sú v škole nútení dlhé hodiny sedieť v školskej lavici. Ergonómia sa zaoberá najmä správnym nastavením pracovnej stoličky, pracovného stola a celkového prostredia v ktorom človek pracuje. Ergonomicky upravené pracovisko spolu s vedomosťami o správnom držaní tela a správnom sede  vytvára predpoklad pre zlepšenie pracovných podmienok, zvyšovanie produktivity, znižovanie fyzickej záťaže či minimalizovanie následkov dlhodobého sedu. Podľa Gylbertovej a Matouška, by sa mala výška manipulačnej roviny v sede pohybovať u žien vo výške 65 centimetrov a u mužov vo výške 75 centimetrov. Samozrejme úzko súvisí s výškou. Výška monitora by sa mala nachádzať vo výške očí, vo vzdialenosti 40-70 centimetrov od obrazovky. Šírka stola sa odporúča na 75 centimetrov, dĺžka stola by mala dosahovať 120 centimetrov a pracovné miesto celkovo by malo dosahovať 2,5 metra štvorcového.

Nácvik správneho sedu

Správny sed spočíva v strede stoličky, lopty či Dynasitu. V prípade statického sedu na obyčajnej stoličke by chrbát nemal byť opretý o opierku, v prípade ergonomického sedenia by mala opierka podoprieť chrbát v olasti drieku. Dolné končatiny sú roznožené na šírku bokov, kolená sú nižšie ako bedrové kĺby a spočívajú priamo nad členkovými kĺbmi, kolmo na zem. Chodidlo je celou plochou opreté o podložku.  So správnym sedom úzko súvisia zásady vzpriameného držania tela. Dôležité je správne držanie jednotlivých segmentov chrbtice a jej napriamenie.  Hlava je zasunutá, a s hrudníkom zviera uhol 90 stupňov. Ramená a lopatky spustíme dozadu a smerom dolu, lopatky celou plochou priliehajú ku chrbtici. Horné končatiny spočívajú na stole vo flexii v lakťových kĺboch ľahko opreté o stôl, ktorý by sa mal nachádzať 3-5 cm nad úrovňou lakťových kĺbov.  Predpokladá sa, že vzpriamený sed sa spočiatku po pár minútach uvoľní, je vhodné správny sed počas dňa opakovať, pripomínať si ho a vedome ho pravidelne zaujať. Opakovaním sa sed zautomatizuje. Za najčastejšie chyby v sede sú považované: predsunuté držanie hlavy, nadmerne vypnutý hrudník, zhrbený sed s takzvaným guľatým chrbtom, nesprávna poloha ramien a lopatiek, zmena sklonu predkolenia oproti členkovým kĺbom, takzvané zaháknutie predkolenia nohy o stoličku. (Rusnák, Kolárová, Hrčková 2017), (Gilbertová, Matoušek 2002).

.

Naše projekty

Naše motto

marina kolarova

"Spoločnými silami tvoríme poistku zdravia deťom do ich dospelosti."

Mgr. Marína Kolarová
odborný garant pre oblasť fyzioterapie

Partneri

Ďakujeme naším partnerom, ktorí nám pomáhajú pomáhať.

Mondi SCP Ružomberok

contintental

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Národné športové centrum

lp promotion 2

Novartis Slovakia

Mesto Ružomberok

Mesto Martin

Staň sa partnerom

Staň sa aj ty partnerom OZ za zdravší život. Len spoločne dokážeme robiť veľké veci, ktoré zo sveta urobia najlepšie miesto pre zdravý život.

Ako sa stať partnerom Darujte 2 %

Sledujte nás

Zaregistrujte sa do nášho mailinglistu a budete vždy informovaný o dôležitých novinkách a projektoch OZ za zdravší život.

Stránka OZ za zdravší život využíva cookies na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti. Kliknutím nižšie odsúhlasíte používanie tejto technológie na celom webe.