Brožúra Zdravotné cvičenia pre seniorov obsahuje dve zostavy zdravotných cvičení. Autori sú odborníci z oblasti neurochirurgie, rehabilitácie a ortopédii. Všetky cvičenia sú pripravené tak, aby dodržiavali všeobecné zásady zdravotného cvičenia, prihliadajú na potenciálne diagnózy prítomné vo vyššom veku, rešpektujú špecifiká organizmu vo vyššom veku a fyziologické zmeny starnutia. Cvičenie je spestrené pomôckami ako napríklad gumové expandre, ktoré znásobujú efekt cvičenia, rôzne stupne ich napätia podporujú naťahovací a posilňovací efekt cvičenia, sú ľahko dostupné. Ich kompenzácia je možná napríklad vo forme uteráku alebo nejakej pružnej tkaniny. Ďalšou z pomôcok je stolička, ktorej využitie pomáha menej mobilným pacientom tak, aby bolo možne viaceré cviky previesť v sede. 

V predložených zostavách je nutné dodržiavať určité zásady:

-zoznámiť sa s faktormi limitujúcimi cvičenie (tepová frekvencie, dušnosť, bolesť, závraty, nauzea, dodržiavanie pooperačných zásad – TEP (totálna endoprotéza) bedra, kolena, operácie chrbtice, po úrazové stavy a pod.),

-neponáhľať sa pri cvičení,

-voliť si ľahko pochopiteľné a realizovateľné cvičenia, aby neodrádzali svojou zložitosťou, či strachom z úrazu,

-zaistiť relaxačnú fázu,

-používať pomôcky ktoré zvýšia bezpečnosť cvičenia,

-voliť vhodne cvičenia prispôsobené aktuálnym pocitom – necvičiť na silu a cez bolesť.

 

Brožúra obsahuje 2 zostavy cvičení. Prvá zostava je vhodná pre menej aktívnych seniorov, ponúka dve varianty cvičenia: sed alebo stoj. Je vhodné, aby sa cvičiaca poloha zvolila na základe celkovej mobility a aktuálneho stavu. Zostava sa dá realizovať v každej vekovej kategórii a to aj u seniorov so zdravotnými problémami, alebo aj u tých seniorov ktorí sú po operáciách. Hlavným cieľom tejto cvičebnej zostavy je: prinavrátenie celkovej fyzickej a psychickej kondície, natiahnutie svalov, ktoré sa skracujú a posilnenie svalov, ktoré ochabujú. Zostava obsahuje aj cviky na rovnováhu a stabilitu a cviky na uvoľnenie bolestí kĺbov a chrbtice.

Druhá zostava je zameraná na aktívnych seniorov a tých ktorí tolerujú cvičenie v ľahu na zemi. Hlavný cieľ tejto zostavy je prevencia, prípadne odstránenie bolesti chrbta. Podobne ako prvá zostava obsahuje aj prvky na natiahnutie svalov ktoré sa skracujú a posilnenie svalov ktoré ochabujú. Je cielená na koordináciu a presnosť pohybu a nácvik správnych koordinovaných pohybov. Podporuje aj celkovú kondíciou.

Metodické pomôcky na cvičenie sú je vyššie spomínaná brožúra, ktorá obsahuje DVD.  Cieľom metodických pomôcok je najmä pomoc pre správnu realizáciu cvičenia., vyhýbanie sa chybám, ktoré sa pri cvičení najčastejšie opakujú a zníženie rizika poškodenia organizmu. Popisujú zámer jednotlivých cvikov, správnu realizáciu,  vymenovávajú kontraindikácie. Uľahčujú realizáciu cvičenia – nemusí si ich senior celé zapamätať.

 

.

Naše projekty

Naše motto

marina kolarova

"Spoločnými silami tvoríme poistku zdravia deťom do ich dospelosti."

Mgr. Marína Kolarová
odborný garant pre oblasť fyzioterapie

Partneri

Ďakujeme naším partnerom, ktorí nám pomáhajú pomáhať.

Mondi SCP Ružomberok

contintental

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Národné športové centrum

lp promotion 2

Novartis Slovakia

Mesto Ružomberok

Mesto Martin

Staň sa partnerom

Staň sa aj ty partnerom OZ za zdravší život. Len spoločne dokážeme robiť veľké veci, ktoré zo sveta urobia najlepšie miesto pre zdravý život.

Ako sa stať partnerom Darujte 2 %

Sledujte nás

Zaregistrujte sa do nášho mailinglistu a budete vždy informovaný o dôležitých novinkách a projektoch OZ za zdravší život.

Stránka OZ za zdravší život využíva cookies na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti. Kliknutím nižšie odsúhlasíte používanie tejto technológie na celom webe.